søndag 30. juni 2013

30. juni Tulipanblues

Det er så travelt i hagen og drivhuset at jeg knapt får tid til å fortelle om det som skjer og hva jeg gjør. Det er salat og reddikker i kjøkkenhagen, rødløken og den røde rosenkålen kommer fint, flere av urtene fra i fjor har kommet tilbake og det er hvite markjordbær og masse markjordbærblomster. I drivhuset har jeg smakt på den aller første modne tomaten.

Det er noen veldig få fordeler med en iskald vår. En av fordelene er at man kan være lurvete på leggene til lenge etter syttende mai. En annen er at tulipanene står kjempelenge.



Jeg plukket opp de siste hundre tulipanene i går og jordslo dem. Og det er mindre enn en uke til første juli.


Av og til virker flaksen bedre enn forstanden, for da jeg dro opp de første tulipanene i den bakerste kassen på bildet (den ved siden av trappen) sto bare de svarte og hvite tulipanene igjen. 



Neste år skal jeg ikke ha tulipaner i kassene. Det var veldig praktisk å sette løkene dere, bare å skuffe vekk litt jord, legge tett i tett med løk og ha jorda på plass igjen. Men med så treg vår gjorde at jeg ikke fikk sådd i kassene, men måtte forkultivere andre steder i hagen, flytte over og romstere verre. 

Neste år skal jeg være lur og ha tulipaner innenfor kassene og så sommerblomster så tidlig som mulig. Da kan tulipanene visne ned i fred og ro bak kassene og sommerblomstene, jeg trenger kanskje ikke å ta dem opp og jordslå dem heller. 

Det har vært riktig herlig å ha masse tulipaner rett utenfor stuevinduet. Så mye farger og så mange blomster er virkelig en humørspreder. Mitt tips er å ikke være det minste gnien når det gjelder tulipanløk. More is more! Sett løkene tett og aldri aldri på linje. Sett dem i grupper og over litt større områder og sorter dem gjerne etter når de blomstrer, sånn at det alltid er noe på gang i hagen. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar